Peloton
Kipu etujalkaterässä ja etupehmusteessa on yksi yleisimmistä jalkavaivoista. Ongelman syy liittyy usein etujalkaterän kaaren vajoamiseen. Pehmuste on suunniteltu nostamaan etujalkakaarta ja vähentämään tehokkaasti etujalkaterään kohdistuvaa kuormitusta. Tyynyjä voivat käyttää sekä miehet että naiset, vanhat että nuoret, joilla on kipuja ja ongelmia etujalkaterässä.
Peloton
Etujalkaterän kaari muodostuu etujalkaterän luista ja muodostaa jalkaterän kaaren tavoin kaaren, joka auttaa vakauttamaan ja pehmentämään etujalkaterää. Jos etujalkakaaren romahtamisessa on ongelmia, etujalkapehmusteen kuormitus usein kasvaa, mikä aiheuttaa kipua ja väsymystä etujalkaterässä. Alentunut kaari voi joskus aiheuttaa yleisiä ongelmia etujalkaterässä tai erityistä paikallista kipua etujalkaterän nivelpään kohdalla. Kipu paikallistuu usein keskelle jalkapohjaa, ja voimakkain kipupiste on 2., 3. tai 4. varvas. Pehmuste on T:n muotoinen tyyny, joka on erityisesti suunniteltu nostamaan jalkaterän etukaari luonnolliselle korkeudelle, ja se johtaa usein etujalkaterän kaaren normaaliin toimintaan, kun pehmuste toimii tukena.
Tyynyjen toiminta ja muotoilu
Pollarien nostotoiminto perustuu pääasiassa tuotteen kolmeen eri ominaisuuteen.
Materiaalien valinta
Jos pehmuste on oikein rakennettu mutta liian pehmeä, sinun pehmusteesi ei pysty pitämään kaarta pystyssä ja keventämään etujalkaa. Tyynyn tulisi olla mieluiten kovemmalla puolella, kun se on uusi. Kun käytät tukea, se pehmenee, kun totut tuntemaan lisätuen jalkasi alla. Liian pehmeä tyyny ei pysty keventämään etujalkaterää, jolloin nostava vaikutus ja tuki vähenevät huomattavasti.
Rakentaminen
Tyynyn muoto ja korkeus. T-muotoinen tyyny seuraa etujalkaterän kaaren rakennetta parhaalla mahdollisella tavalla, jotta koko kaari kohoaa ja kevenee isovarpaan nivelestä pikkuvarpaan niveleen. Myös korkeus on tärkeä toiminto, sillä liian matala tyyny menettää suuren osan nosto-ominaisuuksistaan.Tyynyn korkeus tulisi keskittää tyynyn keskelle, jotta se tukisi parhaiten etujalkaholvin kolmannen nivelen pään keskustaa.
Sijoitus
Tyynyä ei saa sijoittaa etukaaren päälle, vaan se on sijoitettava siten, että tuki alkaa kaaren takaa ja taaksepäin kohti jalan keskikohtaa kaaren kohdalta. Jos tyyny asetetaan liian pitkälle eteen, on vaarana, että paine kasvaa etukaaren yli, mikä voi aiheuttaa ongelman pahenemisen. Oikein sijoitettu tyyny tuntuu aina, ennen kuin tottuu tukeen, siltä kuin se olisi liian kaukana takana ja astuisi kuoppaan. Tämä kokemus on täysin normaali ja häviää heti, kun olet tottunut tukeen.
Hakemus
Etujalkatyynyä eli etujalkatyynyä on saatavana eri muunnelmina, jotka liimataan joko suoraan kenkään tai iskunvaimennuspohjaan, jotta etujalkatuki voidaan yhdistää jalkaterän muuhun tukemiseen ja iskunvaimennukseen, tai 3/4-tyynypohjaksi. Irtotyynyjä voidaan käyttää myös avoimissa kengissä ja sandaalissa kesällä, kun tyyny liimataan suoraan kenkään tai sandaaliin
Usein kysytyt kysymykset
Monien etujalkaterän ongelmien syynä on romahtanut jalkaholvi. Etujalkapehmuste nostaa jalkaterän etukaarta ja auttaa keventämään etukumaraa
Pehmuste on etujalkaterän kaaren tuki samalla tavalla kuin jalkaholvituki on jalkaholvin tuki. Pehmusteiden tehtävänä on nostaa jalkaterän etukaarta ja siten keventää etujalkaterää ja jalkaterän etukumaraa.
Kyllä, on olemassa irtotyynyjä, jotka voi liimata suoraan sandaaliin. Monilla ei ole mitään ongelmaa käyttää pehmusteita kengissä, mutta varsinkin sisätiloissa ja kesällä irtotyynyt ovat sandaalien pelastaja.